New post

Nov 11, 2023

9 tips mudah untuk pengalaman sewaan kereta yang hebat di Kuantan

9 tips mudah untuk pengalaman sewaan kereta yang hebat

1) Tempah kereta sebelum anda pergi 

Kereta mainan berwarna oren di atas dokumen dengan 3 susunan syiling bersebelahannya, kalkulator di latar belakang dan pen di latar depan
Terdapat pelbagai harga sewaan kereta Harga lebih murah jika ada tempah secara online lebih awal, dan bukannya tiba saja dan meminta kereta sewa.

Ia berbaloi untuk tempah sebaik saja lawatan anda telah disahkan, untuk mengelakkan kenaikan harga pada saat terakhir dan untuk dapatkan jenis kereta yang anda inginkan. Jika anda pergi lawatan secara spontan, membuat tempahan pada malam sebelumnya boleh jimatkan wang bagi anda. Review secara online boleh bantu anda mencari syarikat sewaan yang baik. Seperti penerbangan, terdapat pelbagai syarikat sewaan kereta antaranya JF Bumi Car Rental. Beberapa jenama menawarkan harga yang hebat tetapi tidak mempunyai perkhidmatan yang baik. Ada yang menitikberatkan pada kereta yang berkualiti tinggi dan khidmat pelanggan yang baik, dan pelanggan tersebut bersedia untuk membayar lebih.

2) Pastikan anda pilih waktu yang betul 

Pilih waktu pengambilan dan penghantaran yang memberikan anda ruang untuk bergerak. Banyak orang tidak menyedari bahawa kereta sewa mereka tidak akan menunggu mereka jika mereka lambat. Jika anda datang melalui penerbangan, berikan diri anda sekurang-kurangnya 1 jam untuk melalui kawalan pasport dan mengambil bagasi anda. Jika anda datang melalui penerbangan ke destinasi popular semasa musim sibuk, berikan anda lebih banyak masa, jika anda perlu. Apabila anda ingin kembali melalui penerbangan, tempah waktu penghantaran kereta anda sekitar 2 jam 30 minit sebelum penerbangan anda berlepas. Syarikat sewaan mengenakan caj lewat, jadi luangkan sedikit masa untuk pemanduan pulang.

3) Kongsi perjalanan 

Ibu dan bapa yang gembira memandu kereta dengan dua kanak-kanak di tempat duduk belakang
Harga kereta sewa termasuk 1 pemandu, tetapi penyewa boleh membayar ekstra untuk tambah lebih banyak pemandu dan kongsi pengalaman. 

Pemanduan di negara yang berbeza mungkin boleh rasa lebih rumit dari memandu di negara sendiri. Terdapat had kelajuan yang berbeza, tanda-tanda jalan yang baru dan peraturan yang mungkin mengejutkan anda. Jika anda melancong dengan orang lain, ia berbaloi untuk bayar lebih sedikit untuk pemandu tambahan, jadi dua (atau lebih) orang boleh kongsi pemanduan. Dengan mengambil giliran, semua boleh berehat dan nikmati pemandangan.

4) Pastikan anda ada insurans 

Kereta sewa biasanya mempunyai perlindungan asas, tetapi ia tidak meliputi semua bahagian kereta. Jika anda berminat untuk rasa lebih terlindung, anda boleh beli lebih perlindungan apabila anda tempah kereta, beli secara online daripada penyedia insurans, atau beli dari kakitangan syarikat sewaan kereta semasa anda mengambil kereta. Ia adalah pilihan anda sama ada anda ingin beli perlindungan tambahan atau tidak, tetapi pastikan anda jelas apa yang dilindungi untuk anda (dan apa yang tidak). Jika ada sesuatu yang berlaku, anda tidak akan mendapat kejutan yang mahal. Untuk ketahui lebih lanjut, lihat Bagaimanakah cara insurans berfungsi bila anda sewa kereta?

5) Baca maklumat, ambil dokumen 

Tiada siapa yang suka baca cetakan kecil – ia bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi ia berbaloi untuk mengambil beberapa minit untuk pastikan anda jelas tentang apa yang anda beli, untuk elakkan isu kemudian. Jika anda tempah secara online, anda boleh dapatkan Terma & Syarat kereta anda di laman dan dengan pengesahan tempahan anda – jadi anda boleh lihatnya dengan keselesaan di rumah sebelum anda mulakan lawatan anda. 

Apabila anda mengambil kereta sewa anda, kakitangan di kaunter syarikat sewaan akan semak dokumen dan ambil bayaran bagi deposit kerosakan pada kad kredit anda. Anda perlu ada lesen memandu, kad kredit dan sejenis bukti pengenalan. Tetapi, anda mungkin perlukan dokumen lain juga, jadi semak Terma & Syarat khusus bagi sewaan anda sebelum anda memandu keluar.

6) Pastikan anda jelas tentang kos 

Dengan membandingkan harga kereta sewa secara online bermakna anda tahu anda mendapat harga yang berpatutan. Tetapi mungkin terdapat beberapa caj yang akan anda bayar nanti, apabila anda tiba untuk mengambil kereta. Apabila anda jelas tentang sebarang tambahan yang anda inginkan, seperti pemandu tambahan atau perjalanan sehala, anda akan tahu jumlah kos sewaan sebelum anda memandu keluar. Anda boleh dapatkan kos bagi sebarang tambahan di Terma dan Syarat sewaan anda.

7) Jangan terlalu pentingkan buatan atau model kereta 

Beberapa orang tidak menyedari bahawa apabila mereka menyewa kereta, mereka tidak menyewa untuk buatan dan model tertentu. Sebenarnya, kereta sewa yang disewa adalah atas dasar 'atau serupa', ini bermakna anda boleh mendapat sebarang kereta yang mempunyai saiz dan spesifikasi yang serupa dengan apa yang anda tempah. Jadi, ia tidak berbaloi untuk anda bimbang tentang sama ada anda pilih satu kereta tertentu berbanding kereta lain yang serupa – anda mungkin mendapat salah satu.

8) Fikirkan tentang kit tambahan 

Peranti GPS di papan pemuka kereta
Syarikat sewaan menawarkan peranti GPS untuk caj harian, dan juga tempat duduk kereta, rak ski serta tambahan lain. Untuk jimat wang, anda boleh bawanya jika anda ada.

Malangnya, syarikat sewaan biasanya tidak menjaminkan bahawa anda akan mendapat peralatan tambahan yang anda minta, seperti kerusi bayi atau kerusi kanak-kanak. Jadi untuk elakkan krisis saat terakhir, ia berbaloi untuk membawa peralatan anda sendiri. Anda jimat caj sewaan harian, dan rasa yakin dengan kualiti. Tambahan lagi, banyak penerbangan membenarkan anda untuk membawa 2 peralatan bagi bayi atau kanak-kanak secara percuma. Jika anda biasa menggunakan GPS/navigasi satelit di kereta anda sendiri, tetapi tidak berminat untuk membayar caj sewaan harian, anda boleh gunakan telefon bijak anda. Muat turun saja peta bagi arah tujuan anda sebelum anda memandu keluar. 

9) Tak perlu segan silu 

Apabila anda di kaunter sewaan, jangan ragu-ragu untuk bertanyakan apa saja yang tidak jelas bagi anda. Pastikan anda jelas tentang cara untuk menghantar kereta kembali, apakah polisi minyak, sama ada tol tempatan dan sama ada anda dikenakan caj bagi apa-apa lagi. 

Kemudian, anda sedia untuk memandu keluar dan mula penerokaan. Nikmati lawatan anda!